Selamat Datang ke Laman Blog Rasmi Pasukan Pengakap Kelana G (Unit Laut) Daerah Kuala Terengganu. links.


Jumaat, 10 Februari 2012

SEJARAH MANIKAYU

Apabila Gilwell Park dibeli untuk pergerakan Pengakap pada tahun 1919 dan latihan formal diadakan, BP rasa setiap pemimpin yang tamat dengan setiap kursus latihan patut menerima sesuatu sebagai pengiktirafan. Pada mulanya, BP ingin sesuatu hiasan yang dipakai pada topi Pengakap tetapi pada akhirnya memilih dua ‘bead’ yang kecil bergantung di topi Pengakap atau lubang butang kot yang digelar Manikayu (Wood Badge). ‘Bead’ bergantung di topi Pengakap akhirnya diganti dengan tali kulit dan digantung di leher sehingga hari ini.

Manikayu pertama adalah diperbuat daripada biji manik yang dimiliki dan dikalung di leher Ketua Zulu bernama Dinizulu. BP berjumpa Dinizulu pada tahun 1888. Dalam sesuatu pejumpaan, leher Dinizulu dikalung dengan rantai yang sepanjang 12 kaki yang mempunyai lebih kurang 1000 biji manik.

Gambar 1: Manikayu 2 Beads beserta skarf dan wogel Gilwell

Apabila BP mencari sesuatu tanda untuk pemimpin yang tamat menjalankan kursus di Gilwell park, BP teringat rantai leher Dinizulu yang dihadiahkan kepadanya. BP mengambil dua ‘bead’ yang kecil dan membuat satu lubang kecil di tengah ‘bead’ dan bergantung dengan tali kulit. Inilah asalnya bagaimana manikayu telah wujud.

Pada mulanya, manikayu adalah diperbuat dari ‘bead’ rantai leher Dinizulu. Dengan cepatnya pembekalan menjadi tidak mencukupi. Dengan itu, apabila seseorang pemimpin tamat latihan, ia akan diberi satu ‘bead’ yang asal dan satu bead lagi kena dibuat sendiri dengan mengunakan kayu yang didapati di Gilwell Park.

Gambar 2: Kursus Kepimpinan di Gilwell Park

Gambar 3: Manikayu yang digunapakai di seluruh dunia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...